Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny

Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny to uroczystość maryjna upamiętniająca ostateczny triumf Maryi w chwale niebieskiej. W polskiej tradycji zwana Matki Boskiej Zielnej. W tym dniu święci się płody ziemi: dojrzałe zboża i zioła, warzywa i owoce, związane w bukiet.

Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny to jedyna uroczystość maryjna, którą poprzedza wigilia. Wypada bowiem, abyśmy do tej uroczystości, stanowiącej ostateczny triumf Najświętszej Maryi Panny w chwale niebieskiej, do której my także zdążamy, przygotowali się przez post, skupienie i modlitwę.

WIGILIA

Formularz mszalny, jaki obowiązywał do reformy liturgicznej (1961), stanowił kombinację tekstów różnych świąt maryjnych i nie wyróżniał się żadnym specjalnym akcentem.

Introit zaczyna się od tekstu Vultum Tuum (Łaski Twojej dopraszać się będą wszyscy możni ludu), tak jak w uroczystość Zwiastowania i w jedną z mszy sobotnich. - Komunia (Błogosławione łono Maryi Panny, które nosiło Syna Ojca Przedwiecznego) występuje także w mszach wspólnych o Najświętszej Maryi Pannie i we mszy sobotniej w okresie wielkanocnym.

Kolekta jest krótka i zwięzła. Zdanie względne (który raczyłeś wybrać na swoje mieszkanie dziewicze łono Najświętszej Maryi Panny) dowodzi jej charakteru świątecznego i nawiązuje do tajemnicy Wcielenia, a więc zawiera motyw macierzyństwa. Na uwagę zasługuje fakt, że w inwokacji zwracamy się nie do Boga, ale do Chrystusa, którego nazywamy Bogiem, gdyż on zamieszkał w łonie Przeczystej Dziewicy i On je wybrał sobie. Owoc, o jaki prosimy, jest doraźny: tylko ten, abyśmy w święcie uczestniczyli z weselem. - W modlitwie nad darami prosimy, aby ofiarowane dary zostały polecone dobroci Pana przez modlitwę Bożej Rodzicielki, a owocem niech będzie wstawiennictwo za nami grzesznymi Tej, którą zabrałeś ze świata. - W pokomunii prosimy, abyśmy dźwignęli się z naszych grzechów i tak przygotowali się do jutrzejszej uroczystości.

UROCZYSTOŚĆ

Tekst mszalny jest nowy, ułożony po ogłoszeniu dogmatu. W odróżnieniu od dawnego, bezbarwnego i ostrożnego w formułowaniu prawd przez rzymskich liturgistów, obecny zawiera śmiałe, triumfalne akcenty.

Introit zaczyna się od obrazu apokaliptycznego, przedstawiającego wielki znak na niebie (Ap 21,1). Jest on zawołaniem dzisiejszej uroczystości i stanowi trafne przygotowanie do zrozumienia sensu na dany dzień czytań.

W antyfonie komunijnej występuje wyjątek z Magnificat: Błogosławioną zwać mnie będą wszystkie pokolenia (Łk 1,48-49). Echo tych słów ma odbić się o dusze wiernych, aby zrozumieli, jak wielkie rzeczy uczynił Wszechmocny Tej Błogosławionej!

W kolekcie zwracamy się do Boga, który wziął Niepokalaną Dziewicę Maryję, Matkę swego Syna, wraz z ciałem i duszą do chwały niebieskiej i prosimy Go, abyśmy zwracając się nieustannie ku sprawom nadziemskim, stali się godni wziąć udział w Jego chwale. - W sekrecie zaś modlimy się, aby podobnie jak ofiarowane dary, również nasze serca za wstawiennictwem Błogosławionej Dziewicy, Maryi Wniebowziętej, rozpalone ogniem miłości, niechaj dążą nieustannie ku Tobie. - Również w modlitwie pokomunijnej prosimy Boga za wstawiennictwem Dziewicy Maryi Wniebowziętej o to, abyśmy doprowadzeni zostali do chwały zmartwychwstania. A więc nastawienie dusz ku sprawom nadziemskim, nakierowanie życia ku naśladowaniu Wniebowziętej i osiągnięcie chwały niebieskiej - oto owoce, jakich spodziewamy się otrzymać z rozważania nad dogmatem Wniebowzięcia.

LITURGIA SŁOWA BOŻEGO

Wigilia

  • Pierwsze czytanie - 1Krn 15,3-4.15-16; 16,1-2
  • Psalm responsoryjny- Ps 132(131), 6-7.9-10.13-14
  • Drugie czytanie - 1 Kor 15,54-57: Zwycięstwo nad śmiercią
  • Ewangelia - Łk 11,27-28: Błogosławione łono, które nosiło Chrystusa!

Msza w dzień Wniebowzięcia

  • Pierwsze czytanie - Ap 11,19a; 12,1-3.6a.10b: Niewiasta obleczona w słońce
  • Psalm responsoryjny- Ps 45(44),7 i 10.11-12.14-15
  • Drugie czytanie - 1 Kor 15,20-26: W Chrystusie wszyscy będą ożywieni
  • Ewangelia - Łk 1,39-56: Bóg wywyższa pokornych

Fotografia: Wikimedia Commons

Oprac. na podst. ks. Jan Drozd SDS "Maryja w roku kościelnym", Michalineum 1990